Vad gör man om man är ett litet nystartat bryggeri för att synas och växa? Lägger man massor av pengar på marknadsföring? Hoppas man att ryktet om ölens goda egenskaper ska sprida sig eller finns ett annat sätt?
Pica Pico har valt att visa sig på diverse festivaler. Dels för att det är ett praktiskt sätt att möta många kunder, men också för att vi lär känna branschen.
Visst är det kul att se sin öl säljas på Systembolaget. Men man får ju inte följa med den hem och höra vad kunden tycker om den. På en ölfestival får vi direkt feedback.
Jag ser när jag serverar ölen och gästen tar första klunken vad den tycker. Kommer ett leende på läpparna faller den rätt i smaken. Men står gästen och funderar eller ändå värre – grinar illa – vill jag genast höra vad den reagerade på.
– Vad var det du inte gillade i smaken? Vad hade du förväntat dig? Vad skulle du vilja känna i stället?
Och folk är ärliga och ger bra feedback. Vissa saker tar jag åt mig av och inser att jag behöver ändra på, andra kommentarer kan jag konstatera att folk tycker olika kring. Någon älskar en öl som en annan tycker är för mesig, eller för kraftfull. Men det är i alla fall väldigt nyttigt för mig att höra vad kunderna tycker.
Tjänar man pengar på festivaler då?
Följande dialog utspelade sig mellan oss som stått i montern på en av festivalhelgerna:
– Om jag räknar ihop allt vi sålt och drar bort alla kostnader vi haft för resa, boende och hyra av monterplats (men bortser från den arbetstid vi lagt ned, att vi också måste betala alkoholskatt för det vi sålt, och struntar i tillverkningskostnaden) så får vi 157 kr i vinst!
– Räknar du med att vi stått en natt i parkeringsgaraget då?
– Nej jäklar! 17 kr i vinst då!
Men som sagt, folk får reda på att vi finns, vi träffar mycket trevliga besökare och får nyttig feedback så för oss är det värt att åka på festival.
